måndag 26 augusti 2013

Triathlon

Här kommer nästa inlägg i serien om mitt återuppväckta fotointresse. Björn tog med mig ut för att titta på Stockholm triathlon igår och då passade jag på att prova lite frihandspanorering på cyklisterna. Målet är att följa med i huvudobjektets rörelse så att det i sig blir skarpt medan bakgrunden blir suddig och "fartfylld".

Det var första gången jag provade på detta och det var lite knepigt till en början. Jag ställde in automatiken på slutarprioritet (Tv) och testade lite olika slutartider omkring 1/100s. Här är ett par exempel som jag blev nöjd med.


55 mm (x1,6), F/20, 1/150s
Kontrast, gamma och färgmättnad justerade pga underexponerad bild.



55 mm (x1,6) , F/11, 1/80s
Utsnitt ca 80% av originalbilden, ingen efterbehandling i övrigt.

Allra svårast var att få rätt flyt i panoreringarna och att få tajmingen att fungera. På bara några få meters avstånd så blev det inte mycket betänketid när cykelgalningarna for förbi. Det kommer att krävas mer övning innan jag behärskar det här någorlunda bra.

Inga kommentarer: