tisdag 5 juni 2012

Veg alt

Jag har börjat byta ut den stekfärdiga skräpmaten här hemma i frysen mot vegetariska alternativ. Ska man byta bort något kött så tänkte jag att det kan vara bra att börja med de där grejerna som inte är särskilt goda men som man ändå steker upp med jämna mellanrum bara för att man är för hungrig/lat för att laga riktig mat.

Vegetarisk mat definieras ofta genom att namnge och sortera den efter vad den inte innehåller, är inte det konstigt? Man döper en produkt till det intetsägande "vegetariska bullar" och i  butiken samlar man alla rätter som inte innehåller kött i en separat frysdisk. För mig hade det nog känts mer naturligt om sojakorven låg bredvid prinskorven och sesamnuggetsen bredvid kycklingnuggetsen och bullarna kanske fick heta typ soja/ärt-bullar eller vad de nu är gjorda av och ligga bredvid köttbullarna. Det är egentligen samma underliga sorteringsfenomen som man hittar i den "exotiska" hyllan, där allt från root beer till makiblad hamnar, det vore väl ändå lite mer logiskt att ställa root beer tillsammans med annan läsk och de torkade algerna bland typ grönsakerna?

Nå, hur smakar det då? Tja, helt ok får man väl säga. De rätter jag har provat hittills har varken varit bättre eller sämre än de kötthaltiga halvfabrikat de försöker efterlikna, här är några exempel:

Bullar
Får betyg 2/5, dvs samma betyg som jag skulle ge till tex Findus stekfärdiga köttbullar. Kryddningen är kanske lite godare men konsistensen är lika tråkig som hos köttbullarna. Dessa eller någon annan vegetarisk variant kommer säkert fortsätta ersätta stekfärdiga köttbullar i min frys men riktiga hemlagade köttbullar rår de såklart inte på.

Sojakorv
Får också betyg 2/5, det är samma betyg som jag skulle ge till prinskorv eller hotdogs, de har ungefär samma smak också. Jag äter väldigt sällan prinskorv eller hotdogs så sojakorven lär inte bli något stående inslag hemma hos mig. De gånger jag äter korv kommer det nog även fortsättningsvis bli "finkorv" med lite större köttmängd och bättre råvaror.

Thai Veggie Bites
Får betyg 3/5, riktigt goda kikärtsbiffar med bra smak av limeblad. Konsistensen är dock lite väl smetig och kunde gärna fått vara lite grövre. De kommer definitivt få komma tillbaka då och då.

Som en generell avslutning så kan jag säga att jag kommer försöka hitta andra alternativ än just Hälsans Kök. Dels för att deras innehållsförteckningar inte ser så aptitliga ut men även för att de har en del att förklara när det gäller produkternas ursprung. Det cirkulerar många påståenden men jag har inte hittat några bekräftade uppgifter ännu så ni får googla själva om ni vill bilda er en uppfattning.

Inga kommentarer: