onsdag 20 juni 2012

Bosse

Idag hade vi begravning för en släkting som betytt väldigt mycket för mig under min uppväxt. Jag reflekterade ju inte över det då men faktum var att han var en viktig manlig förebild för mig när jag var liten. Jag antar att de flesta gör som jag gjorde och plockar både manliga och kvinnliga förebilder lite här och var omkring sig. Man står alltså inte utan såna för att man inte växer upp i en klassisk kärnfamilj, om nu någon av er nu fortfarande skulle tro det 2012. Bosse var väldigt speciell, jag kommer att sakna honom.

Ceremonin hölls i kyrkan, som brukligt är. Jag kommer nog aldrig kunna vänja mig vid det där, att sitta och sjunga psalmer och minnas någon som har gått bort. Det var ju inte precis i kyrkan som vi brukade umgås så det känns helt klart onaturligt på något sätt. När jag dör så får ni gärna hitta på nåt annat om ni känner för det, typ sitta och bläddra bland gamla foton tillsammans, eller kanske högläsa blogginlägg från tidigt 10-tal. Eller alltså, ni får ju så klart vara i kyrkan också om det nu är det ni vill. Det är ju inte som att det skulle göra mig nån skillnad, huvudsaken är att ni känner er bekväma med det. Är det förresten någon som har varit med om en alternativ begravningsceremoni? Jag har bara varit på vanliga kyrkliga, det vore intressant att höra om några alternativ.


Botkyrka kyrka är vacker med sina rejäla stenväggar och tak av något slags träfjäll. Väldigt "okrusidullig" inuti också. Inga snirkliga vägg- och takmålningar och sånt, bara fina, grå valv.
1128 står det på väggen. På den tiden var det kanske lite extra viktigt att markera att det gamla skulle bort när det nya tågade in. Titta bara på den här grundläggningen. "BAM! Här va're kristnat!". Sug på den symboliken, hedningar.









R.I.P

Inga kommentarer: