torsdag 12 maj 2011

Kör du taxi eller kör du restaurang?



Jag satt med Emma på en uteservering i Kungsträdgården idag. Vi hade just käkat upp varsin fish'n'chips (utan HP-sås, skamligt) och druckit ur våra PET-flaskor med Loka när en herre med plastkasse stegade fram och mycket artigt frågade om han kunde få ta våra tomflaskor, det fick han naturligtvis göra.

Ut från restaurangen kliver då herre nummer två, en taxichaffis gnagandes på någon sorts torrt bröd, och börjar diskutera med herre nummer ett. Taxichaffisen tycker inte att det är sjysst att flasksamlaren tar restaurangens tomflaskor, "man ska inte tjuva" som han uttrycker det. Samlaren frågar då retsamt "Kör du taxi eller kör du restaurang?" och vandrar lugnt vidare på sin runda.

Bortsett från ett gott skratt fick jag mig även en tankeställare. Är tomflaskan på bordet min eller restaurangens när jag har druckit upp? Jag tycker såklart att den är min eftersom jag har betalat för den, jag tror inte heller att jag skulle bli jagad av restaurangpersonalen om jag tog med mig en halvdrucken PET-flaska därifrån för att avsluta den senare. Men faktum kvarstår, man tar normalt inte med sig en tom flaska när man går så det torde ju vara någon slags praxis att den tillfaller restaurangen. Samlaren norpade praktiskt taget flaskan mitt under näsan på restaurangen men samtidigt är väl flaskan ändå min att ge bort till vem jag vill? Idag ville jag ge bort den till en ovanligt artig herre i miljöbranchen istället för till en blondin som tittar på en som om man vore ett UFO när man frågar efter HP-sås till sin fish'n'chips. Helt klart rättvist om du frågar mig.

3 kommentarer:

Gozer the Gozerian sa...

Testa att ge bort HP-såsflaskan nästa gång (om du nånsin lyckas hitta en dvs). Du kan alltid hävda att du bara fått i dig halva och tänker avsluta den senare.

Oliver Oxenfriis sa...

Haha, will do :)

Emma sa...

Jag vet att supportchefen på jobbet har jagat flask-tjuvar på jobbet, men då hade de å andra sidan smitit in och snott hela buren med tomflaskor :D